De grootste bron van geluidsoverlast bij een achtbaan zit vaak bij het optakelen van de achtbaantreinen. Op de treinstellen zit een terugrolbeveiliging die een tikkend geluid produceert. Dit tikkende geluid is te reduceren door gebruik te maken van een kettingwiel met terugloop beveiliging.

20140723_223012

Figuur1: Beveiliging door middel van vertanding

Ratelterugrolbeveiliging

Ratelterugrolbeveiliging is een veel gebruikte terugrolbeveiliging die vaak wordt toegepast bij achtbaantreinen die met een lage snelheid worden opgetakeld. Hierbij word een veiligheidspal over een vertanding gesleept. De pal kan alleen een voortgaande beweging bewerkstelligen. Wanneer er tijdens de optakeling iets gebeurt, bijvoorbeeld de liftketting breekt, wil het treinstel naar beneden rollen. De veiligheidspal grijpt dan vast in de vertanding zodat het treinstel niet verder naar beneden rolt (zie figuur 1). Het slepen van de veiligheidspal over de vertanding veroorzaakt hierbij het tikkende geluid.

Kettingwiel met terugloop beveiliging

In deze situatie wordt er een kettingwiel op de achtbaantrein gemonteerd. Het kettingwiel loopt tijdens de optakeling over een stilstaande ketting die is gemonteerd op de rails van de achtbaan. In het kettingwiel zit een radiaallager en een vrijloop lager. Een vrijloop lager is een lager dat maar in één richting kan roteren. Mocht de ketting breken, grijpt een tand van het kettingwiel zich vast in de ketting. Het vrijlooplager blokkeert de draairichting naar beneden, waardoor de achtbaantrein niet achteruit zal rollen. (zie figuur 2,3,4)

Doordat het kettingwiel rolt over de ketting, in plaats van een veiligheidspal die over een vertanding wordt gesleept, is een aanzienlijke bron van geluidsoverlast weggenomen.

bodem

Figuur2: Onderkant achtbaantrein

Kettingwiel met vrijlooplager

Figuur 3: Kettingwiel met terugloopbeveiliging gemonteerd op achtbaantrein

kettingwiel schema

Figuur 4: Schematische tekening